مشاوره حقوقي مشاوره حقوقي .

مشاوره حقوقي

مشاوره دعاوي خانواده

مشاوره دعاوي خانواده

با سلام و وقت بخير خدمت شهروندان محترم شما مي توانيد با بيان سوالات مربوط به دعاوي خانواده در كادر ذيل و درج ايميل و شماره تماس خود ظرف مهلت 24 ساعت پاسخ خود را از طرف وكلاي پايه يك و متخصص موسسه در ايميل خود دريافت نماييد. و چنانچه تقاضاي مشاوره حضوري را داريد مي توانيد با شماره مؤسسه 88501002-021 تماس حاصل فرماييد.

نمونه هايي از پرسش و پاسخ :

سوال: معمولاَ بعد از تحقق اختلاف بين زن و شوهر ، زوجه براي مطالبه جهزيه، عليه شوهر شكايت خيانت در امانت طرح مي كند آيا شوهر تحت اين عنوان قابل تعقيب است؟
     ● جواب : جهزيه در ايام ازدواج معمولاَ در اختيار زوجه است و مورد استفاده زن و شوهر قرار مي گيرد. بنابراين به هيچ وجه نمي توان شوهر را امانت دار جهيزيه دانست. در اين مورد زن براي مطالبه جهزيه بايد "دادخواست مطالبه" را به دادگاه حقوقي تقديم كند تا به حق خود برسد .

 
سوال : شرط تنصيف دارايي كه مندرج در شروط ضمن عقد سند ازدواج مي باشد چه زماني محقق مي شود ؟
     ● جواب : شرايط انتقال نصف اموال عبارتند از : 1- وجود رابطه زوجيت دائمي 2- درخواست طلاق از سوي زوج باشد 3- طلاق ناشي از سوء رفتار و اخلاق زن نباشد 4- وجود دارايي زوج در هنگام درخواست طلاق . البته وجود چنين شرطي در سند ازدواج كاملا قانوني ومشروع است و بنابر حاكميت ارده زوج مي تواند چنين شرطي را نپذيرد.

 
سوال : اعسار چيست؟
     ● جواب : طبق ماده 1 قانون اعسار هر كسي است كه به واسطه عدم كفايت دارايي يا عدم دسترسي به مال خود قادر به تاديه مخارج محاكمه يا ديون خود نباشد. مرجع رسيدگي به دعواي اعسار نيز محكمه‌اي است كه به دعواي اصلي رسيدگي كرده است. به عنوان مثال شخصي كه قادر به پرداخت يكجاي مهريه همسر خود نيست با دادن دادخواست اعسار در واقع تقاضاي قسطي شدن كل مهريه را دارد و پس از اثبات عدم توانايي در پرداخت يكجا در دادگاه حكم اعسار از پرداخت يكجا توسط قاضي صادر مي‌شود.

 
سوال : آيا زوج مي تواند بعد از صدور طلاق ، تقاضاي استردادطلاجات را كه براي همسر خود خريداري نموده بنمايد ؟
      ● پاسخ :طبق قوانين هبه زوج به زوجه جزء مستثنيات نبوده و با بقاء عين موهوبه قابل رجوع مي باشد و زوج مي تواند طي دادخواست حقوقي اسرداد عين موهونه طلاجات را مسترد نمايد.

 
سوال : آيا اجازه پدربراي ازدواج دخترش يك حق مطلق است ؟ حال چنانچه پدر بدون هيچ دليلي با ازدواج مخالفت نمايد راه كار چيست ؟
     ● پاسخ : طبق قوانين فعلي اجازه پدر براي ازدواج دختر باكره يك حق مطلق محسوب نمي شود و مطابق ماده 1043اصلاحي قانون مدني اگر پدر يا جد پدري بدون علت موجه از دادن اجازه امتناع نمايد اجازه او ساقط و دختر مي تواند با معرفي كامل مردي كه مي خواهد با او ازدواج كند به دادگاه خاناده مراجعه نمايد و با اخذ اجازه از اين مرجع قضايي به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمايد.

 
سوال : نفقه چيست و به عهده كيست؟
     ● پاسخ : نفقه عبارت است از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزينه هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطه نقصان يا مرض كه به موجب ماده 1106 قانون مدني نفقه عيال به عهده شوهر و به موجب ماده 1199 نفقه اولاد به عهده پدر است و به موجب ماده 1200 نفقه پدر و مادر با رعايت الاقرب فالاقرب به عهده اولاد و اولادِ اولاد است. ضمانت اجراي عدم پرداخت نفقه به موجب ماده 642 قانون مجازات اسلامي سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس مي باشد.

 
سوال : آيا در صورت فوت زوج ، زوجه مي تواند تقاضاي حذف نام زوج از شناسنامه را درخواست نمايد؟
     ● پاسخ : به لحاظ وقوع عقد نكاح در شناسنامه هريك از زوجين حذف آن امكانپذير نمي باشد . در نيجه در صورت فوت زوج و يا وقوع طلاق ، مراتب در ستون ملاحظات شناسنامه درج خواهد شد.

 
سوال : در صورت فوت زوج چنانچه زوجه كماكان باكره باشد ، آيا زوجه مي تواند از طريق دادگاه درخواست حذف نام زوج را بنمايد؟
     ● پاسخ : با توجه به قوانين ثبت احوال اين مسئله از طريق ثبت احوال امكان پذير است.

 
سوال : ازدواج دختر ايراني با مرد خارجي از نظر قانون چه راهي دارد؟
     ● پاسخ : اينگونه ازدواج ها مطابق ماده 1060قانون مدني موكول به اجازه مخصوص از طرف دولت است و در صورت عدم رعايت تشريفات حقوقي ، مجازاتي نظير حبس از يك سال تا سه سال را براي مرد خارجي در نظر گرفته شده است. وزارت كشور مسئول صدور يا عدم صدور چنين اجازه اي است و صدور پروانه اجازه ازدواج منوط به ارائه مدارك از سوي متقاضي است .

 
سوال : آيا زني كه پس از مرگ شوهرش، مجدداً ازدواج كرده مي تواند بعد از ازدواج دوم، از ورثه شوهر اول خود تقاضاي دريافت مهريه كند؟
     ● جواب : بله مي تواند، چون مهريه طلب عندالمطالبه است و از ماترك متوفي مي توان مطالبه نمود.

 
سوال : حدود يك ماه و نيم است كه برگه طلاق خود را از دادگاه گرفته‌ام و ميخواهم بروم به محضر تا صيغه طلاق جاري شود ولي شوهرم حاضر به آمدن به محضر نيست، چه اقدامي مناسب است؟


     ● پاسخ : دفتر ثبت طلاق مراتب عدم حضور زوج را به دادگاه اعلام ميكند و پس از اجراي صيغه طلاق توسط دادگاه دستور ثبت و اعلام آن به دفتر ثبت طلاق صادر ميشود.
سوال : آيا شوهر اين حق را از نظر قانوني دارد كه از منزل مسكوني همسرش استفاده كند ؟
     ● تأمين مسكن براساس ماده 1107 قانون مدني از وظايف مرد است و زن در اين خصوص هيچ گونه تكليفي ندارد.مگر اينكه در اين زمينه توافقاتي صورت گرفته باشد. حال چنانچه زوج از اداي اين وظيفه شرعي امتناع نمايد اين حق براي زوجه وجود دارد كه با مراجعه به دادگاه الزام زوج به تهيه مسكن مناسب را درخواست نمايد و در صورت عدم اجراي حكم دادگاه ، اجاره مسكن را دريافت كند.

 
سوال : آيا زوج از مهريه همسر متوفي خود ارث مي برد ؟
     ● پاسخ : مهريه جزء ماترك متوفي مي باشد كه مطابق ماده 913 قانون مدني ، در صورت نداشتن اولاد نصف مارك و در صورت داشتن اولاد يك چهارم ماترك به زوج تعلق مي گيرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مهر ۱۳۹۴ساعت: ۱۲:۰۰:۳۷ توسط:مشاوره حقوقي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :